Wifi verbindingsproblemen oplossen

  • Geplaatst op
  • Door Rick Ottenhof
  • 0
Wifi verbindingsproblemen oplossen

Meestal is het verbinden met een draadloos netwerk geen probleem. Toch ondervinden mensen problemen. Bijvoorbeeld als men wil verbinden met een nieuw wifi netwerk, na installatie van een nieuwe draadloze netwerkkaart of als er wijzigingen zijn in het draadloze netwerk.

Zwak wifi signaal

Het meest voorkomende probleem is een zwak of wegvallend Wifi signaal. Dit komt vaak, omdat de standaard wifi modem / router een te zwak zendvermogen heeft. Vaak wordt deze ook nog eens in de meterkast geplaatst waar extra omgevingsfactoren het signaal nog verder afzwakken. We adviseren in dat geval om een sterker access point te gebruiken en deze buiten de meterkast op te hangen. 

Authenticatieprobleem

Geeft je laptop, tablet of smartphone een authenticatie probleem? Speel dan eens met de instellingen van de beveiliging van je draadloze router. Probeer bijvoorbeeld WPA2 met TKIP of WPA2 met AES. Werkt dat niet? Probeer dan eens WPA in plaats van WPA2. Er zal zeker een beveiligingsinstelling bij zitten waarmee je Android toestel of iPhone wel verbinding kan maken met Wifi.

 

Ik zie geen draadloos netwerk

 Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Je kunt de volgende zaken controleren:

  • Het klinkt logisch, maar controleer of je draadloze netwerkkaart is ingeschakeld. Deze kan uitgeschakeld zijn via software of bij laptops met een knopje op de laptop.
  • Knippert het lampje op uw wifi kaart of brand deze? Als dat niet het geval is kan uw kaart of de poort waar deze op is aangesloten kapot zijn.
  • Verwijder uw draadloze netwerkkaart of USB-adapter en sluit deze opnieuw aan op uw computer of laptop. Dit is vaak een oplossing voor problemen met uw draadloze netwerkkaart.
  • Probeer uw wifi kaart eens op een andere computer. Werkt deze hier ook niet, dan zou de kaart kapot kunnen zijn.
  • Wanneer mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan.
  • Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart.
  • Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
  • In Windows: verwijder alle draadloze netwerkkaarten (onder ‘hardware’) en installeer alleen degene die u nodig heeft opnieuw.
  • Controleer of Wireless Zero Configuration gestart is (in Windows XP).
  • Probeer een ander slot of usb-poort voor uw draadloze netwerkkaart.
  • Weet u zeker dat al uw wifi hardware goed werkt? Overweeg dan eens om Windows opnieuw te installeren.

Ik kan geen verbinding maken

Vaak heeft dit met beveiligingsinstellingen te maken, maar het kan ook door andere oorzaken komen:

  • Kijk of andere computers wel kunnen verbinden. Is dat het geval, dan beperkt het probleem zich tot 1 computer.
  • Het kan zijn dat u te ver van het accesspoint zit. Vaak geeft de signaalsterkte in Windows geen juist beeld.
  • Controleer de netwerksleutel die u heeft ingevoerd en voer opnieuw de WPA key in, een typ fout is snel gemaakt.
  • Zet, indien mogelijk, de encryptie en MAC-adres filtering uit op de router of het access point en kijk of u nu wel kunt verbinden.
  • Controleer of de naam van het draadloze wifi netwerk kort is en dat er geen spaties of rare tekens in voor komen.
  • Reset de router of het access point, als u daar toegang tot heeft.

Signaalsterkte is zwak

Er zijn een paar oplossingen voor een sterker signaal:

  • Draai uw computer of netwerkkaart eens 90 graden een andere richting op.
  • Ga dichterbij het access point zitten.
  • Probeer een sterkere wifi antenne. Controleer wel of uw netwerkkaart de mogelijkheid heeft de antenne te vervangen.

Ik krijg geen netwerk of internet toegang

Als het een accesspoint betreft waar u geen directe toegang tot heeft (bijvoorbeeld op een school of een hotspot), kunt u een paar dingen controleren:

  • Het zou kunnen zijn dat gasten geen toegang krijgen. Misschien heeft u een toegangscode nodig.
  • Wellicht moet u de gebruiksvoorwaarden eerst accepteren. Dit zie je vaak bij hotspots.
  • Het zou kunnen zijn dat het netwerk of internet eruit ligt. Is er ergens een nummer van een helpdesk die u kunt bellen?

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »