Review Sonos Play 5

• Geplaatst op
  • Door Rick Ottenhof
  • 0
Review Sonos Play 5

De Sonos Play:5 is de grootste en krachtigste luidspreker binnen de Play lijn. Deze draadloze luidspreker beschikt over 3 tweeters, 3 midwoofers en 6 digitale klasse D versterkers.

Eerste indruk

De behuizing van de Play:5 is strak en modern. Als liefhebber van een minimalistische vormgeving vind ik dit zeker een pluspunt. Wanneer je het ontwerp vanaf de voorkant bekijkt, zie je alleen het rooster en een klein logo. Aan de bovenkant zit een touchpad waarmee je de muziek pauzeert, het volume aanpast of een ander nummer kiest. Het regelen van de muziek via veegbewegingen werkt voor mij een stuk sneller dan wanneer ik knoppen in moet drukken.

Installatie klaar

De Sonos Controller app voor je smartphone of tablet begeleidt je stap voor stap door het installatieproces. Het kost een paar minuten extra, maar ik raad je aan om direct de TruePlay functie te activeren. Op deze manier stem je het geluid af op de akoestiek van je kamer. Hiervoor moet je met je smartphone door de kamer lopen, zodat de akoestiek gemeten wordt.

De app

Je bedient alle functies van de speaker met de Controller app. Zo luister je gemakkelijk naar opgeslagen muziek, maar ook naar 1 van de tientallen beschikbare streamingdiensten. Ik heb een Spotify Premium account, dus installeerde de dienst gemakkelijk in de app. Via een overzichtelijk menu schakelde ik snel tussen afspeellijsten en de geluidsinstellingen. In de app vind je handige equalizer functies waarmee je de bas en treble aanpast. Hiermee stem je het geluid af op je persoonlijke voorkeur.

Geluid

De 3 ingebouwde tweeters en midwoofers leveren krachtige geluidsprestaties. Ik zette Superstition van Stevie Wonder op en raakte enthousiast van de heldere weergave van de gitaren en zang. De bastonen kwamen duidelijk naar voren in de mix. Een leuke toevoeging is dat je de speaker horizontaal of verticaal kunt plaatsen. Een horizontale plaatsing levert een breed geluidsbeeld, terwijl je met een verticale plaatsing het geluid op 1 punt concentreert. Als je 1 speaker gebruikt, klinkt de horizontale plaatsing het best.

Connectiviteit

Door het grote aanbod aan draadloze afspeelmogelijkheden is de speaker vooral bedoeld voor streaming. Het verschil met de Play:1 en Play:3 speakers is dat deze luidspreker een 3,5 mm ingang heeft. Hierop sluit je gemakkelijk een mp3 speler, smartphone of laptop aan. Als je televisie een hoofdtelefoon uitgang heeft, dan kun je hem met de speaker verbinden. Op deze manier speel je het geluid van je favoriete film of serie af.

Wel raden we aan om deze samen te laten werken met de playbar-base-beam om het ultieme geluid te bereiken.

Geschikt voor ruimte

Dankzij de krachtige geluidsprestaties produceert de speaker gemakkelijk een hoog volume. Dit maakt hem geschikt voor grote woon- of studeerkamers. Wil je in een grote kamer naar een zo realistisch mogelijk stereo geluid luisteren? Dan heb je 2 speakers nodig waarmee je een draadloos stereopaar maakt. Dankzij het vochtbestendige ontwerp plaats je de Play:5 ook probleemloos in de badkamer. Deze kamers zijn alleen bijna altijd klein, waardoor je hier beter een compacte Play:1 of One kunt neerzetten.