Review Sonos Beam

• Geplaatst op
  • Door Rick Ottenhof
  • 0
Review Sonos Beam

Sonos heeft een nieuw product uitgebracht: de Sonos Beam. Deze soundbar is aanzienlijk kleiner dan de Playbase en de Playbar, de andere soundbars van Sonos.

Eerste indruk

Net als andere producten van Sonos, wordt de Beam geleverd in een handige doos. De soundbar zit verpakt in een hoes en de kabels zitten netjes ingebouwd in een kartonnen pakje. Een handige verpakking vind ik zelf. Wanneer je de Beam uit de doos haalt, merk je al snel dat de bar vrij licht is. Met de speakers die rondom lopen en de ronde hoeken, ziet de Beam er strak en compact uit.

Installatie

Het installeren van de Beam is zo gepiept. Ik installeerde de soundbar in mijn slaapkamer. De tv in mijn woonkamer is oud en beschikt niet over een optische of HDMI ARC aansluiting. Ik raad je aan dit na te lopen voor je een soundbar aanschaft. Nadat ik de soundbar op mijn tv had aangesloten, volgde ik de stappen in de Sonos app om de installatie verder af te ronden. Het is belangrijk een goed werkende wifi verbinding te hebben tijdens de installatie.

De app

De app is simpel en overzichtelijk. Je past het volume aan of pauzeert je serie of muziek. In de app zie je 2 icoontjes: een maan en een gesprek wolk. Wanneer je op het maantje klikt, start de nachtmodus functie. Het volume gaat omlaag en de bas is minder aanwezig. Klik je op het wolkje, dan start de spraakversterking functie. Gesprekken worden naar de voorgrond geplaatst en komen beter tot hun recht.

Geluid

Het geluid vult de ruimte. Gesprekken zijn duidelijk verstaanbaar en geluidseffecten komen naar voren. Ik heb een stukje van de actie serie Luke Cage gekeken. Het geluid bij de effecten geven je echt een bioscoopgevoel en spraak scènes lijken in je slaapkamer plaats te vinden. Hierna heb ik via Spotify diverse muzieknummers afgespeeld. Nummers met solozang kwamen het best tot hun recht vond ik. De woorden zijn heel duidelijk hoorbaar.

Connectiviteit

Het prettige aan de HDMI ARC kabel is dat je maar 1 kabel voor beeld- en geluid nodig hebt en maar 1 afstandsbediening gebruikt. Volume harder of zachter zetten en pauzeren hoeft niet via de app. Bezit je al Sonos speakers? Dan sluit je deze draadloos aan op de Beam voor een surround sound.

Conclusie

De Sonos Beam heeft een compact formaat, maar dat doet de prestaties niet af. Het geluid blijft ruimtelijk en zowel zang als spraak en geluidseffecten komen goed tot hun recht. De installatie en bediening via de app is eenvoudig. Vanwege het formaat is de soundbar geschikt voor een kleine tot middelgrote ruimte. Wil je hem in de woonkamer plaatsen en nog meer uit het geluid halen? Dan zul je achterspeakers en eventueel een Sub toe moeten voegen aan de geluidsopstelling.